Check altijd de kredietwaardigheid van een nieuwe klant

kredietwaardigheid

De mannelijke ondernemers onder ons zullen beamen dat het behoorlijk irritant kan zijn als je klanten te laat betalen. Je moet er achteraan en de middelen die dus al op je rekening hadden moet staan kun je niet gebruiken om je ambitieuze plannen mee te financieren. Vaak is een reden van de te late betalingen dat je klant op dat moment even niet de middelen heeft om je factuur mee te betalen. Dat kan natuurlijk soms gebeuren, maar het wordt serieus een probleem als je klant echt in de financiële problemen komt en zelfs failliet gaat. De kredietwaardigheid vooraf checken is dus slim om te doen voordat je een relatie met een klant aangaat. Lees er meer over in dit blog.

Kredietwaardigheid checken hoe doe ik dat?

Er zijn verschillende manieren om de kredietwaardigheid van een mogelijke klant te checken. Je kunt het ook laten doen door een gespecialiseerd bureau. Als je het zelf doet dan kun je gegevens opvragen bij de kamer van koophandel. Een rechtspersoon is namelijk verplicht daar de jaarrekening te deponeren. Hierin zijn de financiële gegevens aanwezig die een redelijk goed inzicht kunnen geven of deze potentiële klant in staat is op tijd de rekeningen te betalen. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de balans, Hierop kan je zien hoe het vermogen is opgebouwd. Belangrijk is om te kijken hoeveel procent van het totaal vermogen eigen vermogen is. Een uitgangspunt is dat 30% van het totale vermogen eigen vermogen moet zijn. Ook kun je kijken hoeveel liquide middelen er zijn en hoeveel kortlopende schulden. Je kunt dan toetsen in hoeverre deze partij in staat is om op korte termijn de kortlopende schulden af te lossen. Als laatste is het natuurlijk belangrijk om te kijken naar het rendement van de onderneming. Maken ze voldoende winst. Hiermee kunnen ze weer vermogen en liquide middelen opbouwen.

Wat levert de kredietwaardigheid checken op

Er zijn niet veel sales afdelingen die de kredietwaardigheid checken alvorens ze een klantrelatie aangaan. De focus ligt op zoveel mogelijk nieuwe klanten. Dit is niet altijd verstandig om te doen. Als je namelijk klanten binnenhaalt die uiteindelijk niet in staat blijken te zijn om de factuur te betalen dan kosten deze waarschijnlijk meer dan dat ze opleveren. Er gaat dan teveel tijd zitten in je debiteurenbeheer en daarnaast financier je vaak zaken voor en als er dan niet betaald wordt kan het zomaar zijn dat er bij jezelf liquiditeitsproblemen ontstaan met alle gevolgen van dien.

 

Geef een reactie